پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۶۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱
* سیده حلیمه حسینی، نغمه عقیلی باد گرم موسمی معروف به «تش باد» باعث خشکیدگی خوشه خرما در نخلستان‌های «دالکی» و «وحدتیه» دشتستان استان بوشهر شده و خسارات زیادی به محصولات این مناطق وارد کرده است.
* سیده حلیمه حسینی، نغمه عقیلی باد گرم موسمی معروف به «تش باد» باعث خشکیدگی خوشه خرما در نخلستان‌های «دالکی» و «وحدتیه» دشتستان استان بوشهر شده و خسارات زیادی به محصولات این مناطق وارد کرده است. به گفته نخلداران این مناطق، امسال علاوه برمشکلات نخلداری بویژه با توجه به شرایط کم آبی وهزینه نهاده‌های کشاورزی یکی از آفت هایی که باعث خسارت جبران ناپذیری به باغداران این مناطق شده خشکیدگی خوشه خرما به علت باد گرم موسمی است.

* پرداخت غرامت به نخلداران

«رضا توکلی» از نخلداران منطقه «دالکی» اظهارداشت: محصول دسترنج یکساله ما بر اثر گرمای شدید و کم سابقه چند روز گذشته پژمرده و خراب شده است. همه درآمد زندگی ما از طریق تولید خرماست و از مسئولان انتظار داریم مشکلات را درک کنند وغرامتی را که با بیمه کردن محصولاتمان حق ماست کارشناسی شده پرداخت کنند. 700 اصله نخل دارم که بیشتر خرمای آنها با درصدهای مختلف آسیب دیده است. «علی دایی» یکی دیگر از نخلداران دشتستانی با ابراز ناراحتی از خشک شدن بخشی از محصول خرمای خود خواستار رسیدگی بیمه و نظارت جهاد کشاورزی بر روند کار شرکت‌های بیمه شد.

دایی افزود: همیشه گرما و دمای بالای هوا در دشتستان و بویژه درمناطق «دالکی» و «وحدتیه» با پیش‌بینی هواشناسی برای مرکز استان بوشهر متفاوت است که این اتفاق در چند روز گذشته باعث خسارت به محصولات خرمای این مناطق شده است.

«حسن حمادپور» نخلدار دیگر این منطقه بیان کرد: 2 هزار اصله نخل دارم که به‌طور متوسط سالانه باید یک میلیارد ریال درآمد داشته باشم، اما هر سال به علت مشکلاتی از جمله آفت طبیعی و نبود فروش و بازاریابی به گونه‌ای دچار خسارت می‌شوم.

* وزش باد سوزنده کم سابقه در 50 سال اخیر

«حسن بحرانی» رئیس شورای شهر دالکی هم یادآورشد: در چند روز گذشته وزش باد شدید سوزنده که در 50 سال اخیر کم سابقه بوده، خساراتی به خرمای این منطقه وارد کرده، بطوری که محصول هرنخل 50 تا 70درصد آسیب دیده است. این پدیده چون درمرحله «خارک» و «رطب» اتفاق افتاده باعث نگرانی شدید کشاورزان منطقه شده است. وی از مسئولان استان بوشهر و شهرستان دشتستان خواست، به این موضوع به عنوان یک بحران نگاه کنند و در زمینه حمایت از کشاورزان و نظارت بر کار بیمه اهتمام جدی داشته باشند.

* زیان سنگین به نخیلات

«محمد منفرد» رئیس مرکز تحقیقات کشاورزی «دالکی» نیز گفت: خشکیدگی خوشه خرما عارضه‌ای است که به دلیل وزش بادهای گرم موسمی در مرحله خارک و رطب رخ می‌دهد.

در این منطقه 460 هزار اصله نخل در 2 بخش پایین دست و بالادست رودخانه وجود دارد که 20 درصد مجموع و 80 درصد نخیلات بالادست رودخانه دچار این عارضه و خسارت شده است. شهرستان دشتستان با بیش از 4 میلیون اصله نخل و تولید 120 هزار تن خرما در سال قطب تولید این محصول در کشور و استان بوشهر است.

* محصول باغ‌های گلستان به زمین ریخت

همچنین گرمای 47 درجه‌ای خرداد ماه امسال در گلستان موجب ریزش محصول مرکبات این استان شد، اتفاقی که همه را غافلگیر و باغداران را دچار خسارت کرد. باغداران گلستانی تصور نمی‌کردند باغ‌های آنان که هنوز از سرمای قطب گونه زمستان 92 کمر راست نکرده بود این‌بار خسارت دیده گرمای بی‌سابقه و طاقت فرسای هوا شود. نکته قابل تأمل اینجاست که سازمان جهاد کشاورزی گلستان هم تصور چنین حادثه‌ای را نداشت و اگر هم پیش‌بینی کرده بود نه هشداری صادر کرد و نه اطلاعی از امکان خسارت داد. درخصوص برآورد خسارت این گرما اگرچه پاسخ گرفتن از مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی استان بعد از 4 بار تماس بی‌نتیجه ماند، اما سازمان مدیریت بحران بی‌اطلاع نبود. از شهرستان‌های مختلف به این سازمان اعلام شده که باغداران آمادگی در مقابل چنین پدیده‌ای را نداشتند و درجه گرمای بیش از حد هوا و کاهش رطوبت باعث ریزش مرکبات شده است. خسارات به همین جا ختم نمی‌شود و بنا به گزارش سازمان مدیریت بحران، گرمای هوا موجب شد 450 هکتار یا آنگونه که جهاد کشاورزی اعلام کرد حدود 400 هکتار از مزارع گندم گلستان دود شود.

«صادقعلی مقدم» مدیرکل مدیریت بحران گلستان می‌گوید: این اتفاق سال گذشته فقط در 150 هکتار رخ داده بود، اما آتش‌سوزی مزارع امسال حدود یک هزار و 350 تن از محصول گندم گلستان را که یکی از مرغوب‌ترین انواع گندم کشور است به خاکستر سیاه تبدیل کرد و بدتر از آن اینکه آتش‌سوزی مزارع در فهرست بیمه کشاورزی قرار ندارد. مقدم تأکید می‌کند: از این‌رو از صندوق بیمه استان خواسته شده به صندوق بیمه کشور اطلاع دهد تا آتش‌سوزی مزارع نیز زیر پوشش بیمه قرار گیرد. درخواستی که هنوز در پیچ و تاب‌های اداری گیر کرده و صندوق بیمه کشاورزی گلستان در انتظار جواب استعلام از سازمان هواشناسی، آتش‌نشانی و پاسگاه‌های استان است.

«امیر محتشم امیری» رئیس صندوق بیمه کشاورزی گلستان نیز می‌گوید: همه مستندات را باید جمع‌آوری و به تهران ارسال کنیم تا اعلام شود می‌توان به خسارت دیدگان کمک کرد. البته بیمه، خسارت همه آتش‌سوزی‌ها را پرداخت نمی‌کند. آتش‌سوزی‌های عمدی را بیمه زیر پوشش قرار نمی‌دهد و در بیشتر آتش‌سوزی‌های اخیر هم همسایه کناری، زمین را آتش زده و همان همسایه عامل خسارت است. البته آتش‌سوزی‌های غیر عمد که به عنوان مثال کمباین آتش بگیرد و باعث آتش‌سوزی شود مشمول دریافت خسارت میشود.

با اندكي اضافه و تلخيص برگرفته از روزنامه ايران، سال بيست و يكم، شماره 5991، يكشنبه 11 مرداد1394 ، صفحه14

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین